De Gelderlander
Gedeputeerde Drenth: ‘Koop elders niet wat de Betuwe u biedt’

OMMEREN - Met het onthullen van het beeldmerk is de lancering van het streekmerk Betuws Best compleet. Het logo voor de streekproducten werd zaterdag gepresenteerd in Appelcafé en Boerderijwinkel Natuurlijk Gruun in Ommeren, onder toeziend oog van onder meer gedeputeerde van de provincie Gelderland Peter Drenth en initiatiefnemer Jolijn Zwart-van Kessel van Stichting Platteland Rivierenland.
Genodigden verschansen zich in kleine groepjes onder de partytenten en grote parasols die in een kring staan opgesteld achter Natuur Gruun. Een aantal ondernemers uit de regio die zijn aangesloten bij het kersverse streekmerk, heeft hun producten uitgestald onder de overdekte kraampjes. Bier, kaas, worst, zuivel, jam, graan, perenstroop: het is er allemaal. Een gitarist speelt ingetogen countrynummers, een paar kinderen komen in gekleurde regenpakken voorbij op skelters en speelgoedtractoren.
Walnootbitterballen en Betuwse kaas met vlaggetjes
Het druilerige weer kan de pret niet drukken tijdens deze Dag van het Streekproduct, die naast lancering van het beeldmerk een netwerkevent is van businessclub Betuwe in Zaken (BIZ). De visitekaartjes gaan gewillig rond, net als de schalen met walnootbitterballen, blokjes kaas met vlaggetjes voorzien van het nieuwe logo en champagneglazen met appelcider, waarmee er geproost wordt op de onthulling van het beeldmerk, ‘de Betuwe en geweldige producten’.
,,Door de discussie over het stikstofbeleid kom ik hier al regelmatig’’, zegt Gelders gedeputeerde Peter Drenth, één van de sprekers. ,,Maar mocht u daar onrustig over zijn, dan kunt u straks naar me toekomen. Vandaag ben ik hier omdat de Betuwe altijd bloeit. Met producten en ondernemers uit de Betuwe, die een masterclass hebben gevolgd, willen we een kwalitatief goed product neerzetten, met een eerlijke prijs. Koop elders niet wat de Betuwe u biedt.’’
Producten promoten in eigen regio
,,We willen een brug slaan tussen ondernemers’’, vertelt Gerco Buijk-Dijkstra namens BIZ. ,,We moeten onszelf de vraag stellen: hoe kunnen we streekproducten op de kaart zetten, zowel regionaal als landelijk? Daarvoor moeten we onze producten eerst in de regio promoten. Bijvoorbeeld door mee te denken met het Fruitcorso, waar we hapjes zouden kunnen serveren.’’
Tom van Oostrom, secretaris bij Stichting 4-Stromenland dat het corso organiseert, sluit zich daar van harte bij aan: ,,Ik zie het zo voor mij dat er tijdens een foodtruckfestival en Appelpop streekproducten worden geserveerd. Dat zijn bij uitstek podia waar je dit kunt promoten.’’
Genodigden verschansen zich in kleine groepjes onder de partytenten en grote parasols die in een kring staan opgesteld achter Natuur Gruun. Een aantal ondernemers uit de regio die zijn aangesloten bij het kersverse streekmerk, heeft hun producten uitgestald onder de overdekte kraampjes. Bier, kaas, worst, zuivel, jam, graan, perenstroop: het is er allemaal. Een gitarist speelt ingetogen countrynummers, een paar kinderen komen in gekleurde regenpakken voorbij op skelters en speelgoedtractoren.
Walnootbitterballen en Betuwse kaas met vlaggetjes
Het druilerige weer kan de pret niet drukken tijdens deze Dag van het Streekproduct, die naast lancering van het beeldmerk een netwerkevent is van businessclub Betuwe in Zaken (BIZ). De visitekaartjes gaan gewillig rond, net als de schalen met walnootbitterballen, blokjes kaas met vlaggetjes voorzien van het nieuwe logo en champagneglazen met appelcider, waarmee er geproost wordt op de onthulling van het beeldmerk, ‘de Betuwe en geweldige producten’.
,,Door de discussie over het stikstofbeleid kom ik hier al regelmatig’’, zegt Gelders gedeputeerde Peter Drenth, één van de sprekers. ,,Maar mocht u daar onrustig over zijn, dan kunt u straks naar me toekomen. Vandaag ben ik hier omdat de Betuwe altijd bloeit. Met producten en ondernemers uit de Betuwe, die een masterclass hebben gevolgd, willen we een kwalitatief goed product neerzetten, met een eerlijke prijs. Koop elders niet wat de Betuwe u biedt.’’
Producten promoten in eigen regio
,,We willen een brug slaan tussen ondernemers’’, vertelt Gerco Buijk-Dijkstra namens BIZ. ,,We moeten onszelf de vraag stellen: hoe kunnen we streekproducten op de kaart zetten, zowel regionaal als landelijk? Daarvoor moeten we onze producten eerst in de regio promoten. Bijvoorbeeld door mee te denken met het Fruitcorso, waar we hapjes zouden kunnen serveren.’’
Tom van Oostrom, secretaris bij Stichting 4-Stromenland dat het corso organiseert, sluit zich daar van harte bij aan: ,,Ik zie het zo voor mij dat er tijdens een foodtruckfestival en Appelpop streekproducten worden geserveerd. Dat zijn bij uitstek podia waar je dit kunt promoten.’’